Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii
Środowiska
Budownictwo komunikacyjne
Rok IV semestr 8
Kod
modułu: IS.0813.WY/GI Liczba punktów: 3
Rodzaj modułu: wybieralny na specjalności GI Liczba punktów ECTS: 3
Jednostka
realizująca moduł: Instytut Inżynierii Drogowej i Kolejowej
Kierownik
modułu: Prof. dr hab. inż. A. Rudnicki
Prowadzący zajęcia:
Dr inż. J. Cieśliński
Cele i spodziewane efekty kształcenia:
Celem modułu jest przekazanie teoretycznych i praktycznych wiadomości na temat planowania, projektowania i budowy tras komunikacyjnych oraz obiektów zaplecza technicznego komunikacji.
Efektem kształcenia będzie:
a) znajomość problemów projektowania i budowy tras komunikacyjnych,
b)
poznanie zakresu
oddziaływania transportu na środowisko i sposobu minimalizacji zagrożeń.
Program merytoryczny modułu:
· Rola transportu w zagospodarowaniu przestrzennym.
· Planowanie i kształtowanie sieci drogowej i ulicznej.
· Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać drogi publiczne.
· Ruch drogowy i jego charakterystyka.
· Elementy drogi i ulicy w planie, przekroju podłużnym i poprzecznym; wymiarowanie.
· Odwodnienie dróg i ulic.
· Zasady projektowania nawierzchni drogowych.
· Projektowanie skrzyżowań i węzłów drogowych.
· Organizacja ruchu drogowego, parkowanie, strefy ruchu uspokojonego.
· Autostrady i drogi ekspresowe.
· Wykonawstwo podstawowych asortymentów robót drogowych oraz robót utrzymaniowych.
· Ogólne wiadomości o drogach kolejowych i stacjach kolejowych.
· Kształtowanie geometryczne drogi kolejowej.
· Nawierzchnie szynowe i rozjazdy kolejowe.
· Technologia budowy i utrzymanie dróg kolejowych.
· Organizacja i zabezpieczenie ruchu kolejowego.
Słowa kluczowe:
Drogi, ulice, autostrady, koleje
Lista wymaganych wcześniejszych modułów:
Geodezja, Inżynieria geotechniczna
Struktura modułu
wykłady: 30 godz./sem. praca własna studenta: 35 godz./sem.
ćw. audytoryjne: 5 godz./sem. Łączna liczba
ćw. projektowe: 10 godz./sem. godzin: 80 godz./sem.
Ogółem godziny konsultacje: 5 godz./sem.
rozliczeniowe:
45 godz./sem.
Forma zaliczenia modułu:
Egzamin pisemny (test)
Warunki dopuszczenia do egzaminu: pozytywna ocena prac wykonanych w ramach
ćwiczeń projekto-wych.
Podstawowe pomoce dydaktyczne:
S. Datka, Ulice, skrypt,
wyd. Politechnika Krakowska, 1986
S. Datka, W. Suchorzewski, M. Tracz, Inżynieria
ruchu drogowego, WKŁ, 1997
W.
Grzybowska, K. Smukalski, Nawierzchnie drogowe ulepszone, skrypt, wyd. Politechnika Krakow-ska, 1983
R. Krystek, Węzły drogowe i autostradowe, WKŁ, 1998
Z. Sysak, Drogi kolejowe, PWN, 1985
Rozporządzenia Min. TiGM: Warunki techniczne
jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie ( Dz.U. Nr 43/99 poz. 430), Warunki techniczne jakim powinny
odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich
usytuowanie (Dz.U. Nr 33/96 poz. 144), Warunki
technicze jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 151/98 poz.987), Wytyczne
projektowania dróg I-VII klasy technicznej (1995),
Wytyczne projektowania ulic (1992)
Administracyjne ograniczenia modułu
minimalna liczba studentów:
maksymalna liczba studentów: